joi, 19 aprilie 2001

Practica Anul I - Orșova, aprilie 2001

1'st year practice
by Dani G
.
Început de aprilie, eram în semestrul 2 şi am plecat în prima noastră practică!
Tabăra de bază: Orşova - Staţiunea de cercetări geografice
Participanţi: aprox. 60 boboci geografi de la secţiile de Geo. Pură şi Geo.-Lb. străină
Scopul: să grăbim oarecum metamorfoza de la elevi bacalaureaţi la profesori!
.
Anul I Geografie
1'st year Geography
.
Aşadar ne-am îmbarcat toţi într-un accelerat de Craiova şi am coborât la Orşova. Am avut primul contact cu acest oraş reconstruit prin anii '70 pe pantele dealului din cauza creşterii nivelului Dunării în spatele barajului de la Porţile de Fier. Sincer să fiu m-a impresionat plăcut aspectul urban modern situat chiar lângă golful Dunării; cu puţină educaţie occidentală cred că ar putea da impresia de "romanians free".
Prima zi ne-am instalat în dormitoarele uriaşe de la Staţiunea geografică şi ne-am familiarizat cu împrejurimile. Eram situaţi pe un deal aproape de Dunăre şi panorama care apărea în faţa ochilor (dacă ne urcam pe un mic stâlp de releu) era superbă!
.
Sub cascada Vânturătoarea
Under Vanturatoarea waterfall
.
A doua zi ne trezeşte profu' pe la ora 6 şi ne grăbeşte cu echiparea de drum. La 7 eram toţi 60 îngrămădiţi într-un autocar comunist de 40 de locuri!! "Şoareci de autocar".. cam asta ne consideram toţi în momentul respectiv şi aşa avea să ne rămână sloganul (şi soarta...) pe parcursul întregii practici. Planul era să parcurgem cât mai multe drumuri şi drumeaguri din S-Vestul ţării şi să ne alegem cu cât mai multe experienţe vizuale din zonele străbătute, încercând să rămânem în viaţă până la întoarcerea la Staţiune, lucru destul de complicat în condiţiile unei densităţi de 1,5 oameni/scaun. Ne urnim din loc în cele din urmă şi începem calvarul: urcăm pe valea Cernei, autocarul scoţând un fum de zici că era furnalu' de la Copşa Mică! Primul popas îl facem în Herculane unde ne plimbăm prin staţiune, pe la Grota Haiducilor şi tragem cu poftă aerul ozonat în piept.. (să ne facem provizii pentru bus..). Următoarea oprire, ceva mai lungă, o facem la podul Ţăsnei de unde începem urcuşul spre Cascada Vânturătoarea, una din cele mai înalte căderi de apă din România. După experienţa asta acva-aeriană ne întoarcem la bus care ne trece prin mijlocul munţilor Mehedinţi şi ne duce direct în Oltenia! Primul obiectiv vizitat e Podul Natural de la Ponoarele, iar apoi lacul carstic Zăton. Spre seară ajungem în Tismana unde vizităm mănăstirea precun şi o hidrocentrală subterană. Seara, după tot calvarul îndurat peste zi, am avut parte de o surpriză excelentă! Aveam o colegă la Geo.-Lb. străină al cărei tată era chiar primarul comunei Tismana! Dacă vă mai spun că aici este o păstrăvărie foarte tare... cred că vă imaginaţi ce a urmat;) După o cină ca-n poveşti ne reluăm viaţa de "şoareci" şi ne pregătim de câteva ore de mers pe întuneric. Trecem prin Motru, apoi Severin şi pe la 12..1 noaptea ajungem la Orşova morţi de somn.
.
Bustul lui Decebal de la Dubova
Decebal's bust from Dubova

.
Ziua 3 deja ştiam ce ne aşteaptă aşa că ne sculăm resemnaţi pe la 6 şi peste o oră eram din nou în "cuşcă". De data asta am luat-o spre vest, prin Defileul Dunării. Am avut un traseu destul de ok: pe la Dubova am rămas uimiţi de imensul bust în stâncă al lui Decebal care tocmai se finaliza, am ajuns până la Baziaş (poarta de intrare a Dunării în ţară), am vizitat micul şi clasicul teatru din Oraviţa, am contemplat ruinele comuniste ale termocentralei pe bază de şisturi bituminoase de lângă Anina (neajunsă niciodată la finalizare din cauza considerării ca ineficientă.. după ce s-a construit pe jumătate..), am coborât prin cheile Minişului, am străbătut Depresiunea Bozovici, iar spre seară ne apropiam iarăşi de Orşova. Cu alte cuvinte -pt. cei care n-au reuşit să urmărească traseul virtual- am înconjurat exact ce era mai frumos de văzut în zona: Cheile Nerei!
.

Golful Orşova
Orşova Bay
Ziua 4 .. surpriză!! Nu ne mai trezim la 6! Azi avem program mai lejer, deşi încă nu scăpăm de bus. Plecăm deci, ceva mai târziu, în aceeaşi cuşcă, spre Severin şi urcăm pe prima vale paralelă cu Cerna, Bahna. Mergem să vedem un sit fosilifer cu cochilii carstificate. Locul e destul de interesant mai ales că până acum toate fosilele pe care le-am văzut erau expuse prin ceva vitrine. De data asta le vedeam "live". Drumul de întoarcere l-am făcut pe jos, peste dealuri. Prin pădure am avut ocazia să găsim o broască ţestoasă de uscat cam cât un cap de-al nostru şi două vipere destul de măricele care făceau baie solară şi simţindu-se atacate în spaţiul lor de intimitate s-au cam agitat spre noi. Le-am lasat să-şi încarce trupurile reci cu căldură, bucurându-ne că am avut parte şi de fauna submediteraneană. Dupămasa am părăsit "confortul" cuştii pentru un vaporaş care ne-a purtat pe Dunăre în amonte până pe la Tabula Traiani. Am supravieţuit aşadar şi vârtejurilor din Cazanele Mari şi seara eram din nou "acasa"!
Navigând pe Dunăre
Sailing on the Danube
În seara respectivă eu cu încă 2 colegi am considerat că am cam văzut tot ce ne interesa prin zonă şi că ne-a cam ajuns cu practica. Aşa că ne-am rugat frumos de dom' profesor să ne dea o permisie şi peste o oră, două eram deja într-un Rapid cu destinaţia Timişoara. Am aflat mai târziu că ziua care urma colegii noştrii au vizitat doar hidrocentrala de la Porţile de Fier aşa că nu ne-a părut tare rău. Mai aveam încă 3 ani să tot mergem în practici!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu